Veel gestelde vragen veilige kerk
We kunnen ons voorstellen dat er vragen zijn over het thema veilige kerk.
Hieronder staan een heel aantal vragen met daarbij de antwoorden.
Waarom moet ik een VOG inleveren?
In de kerk kennen we elkaar goed en vertrouwen we elkaar. We baseren ons in onze omgang op de Bijbel en hebben op basis daarvan een gedragscode opgesteld. Toch is dat helaas niet altijd genoeg.
Mensen buiten de kerk stellen ons daar vragen over, en na al het nieuws van de afgelopen jaren is dat begrijpelijk. Zij willen bijvoorbeeld hun kinderen of hun (groot)ouders beschermen. Met een Verklaring Omtrent Gedrag kun je op een eenvoudige manier laten zien dat je in elk geval nooit bent veroordeeld. Met de rest van het preventiebeleid proberen we ervoor te zorgen dat er verder ook niets fout gaat.
Mag ik weigeren om een VOG in te leveren?
Ja dat mag. Om toch als een Veilige Kerk te kunnen blijven functioneren, moet de kerkenraad dan andere voorzorgsmaatregelen treffen. Je kunt je taak dan mogelijk niet meer op dezelfde manier doen als vroeger. Het is dus makkelijker om een VOG aan te vragen en in te leveren.
Voor welke vrijwilligersfuncties is een VOG nodig?
1. alle ambtsdragers
ouderlingen, diakenen en predikant(en)
2. alle anderen die namens de gemeente pastorale taken hebben
pastoraal medewerker(s), bezoekbroeders
3. mensen in functies die daarmee op regelmatige basis (bege)leidinggeven aan minderjarigen of kwetsbare mensen zodat een persoonlijke band kan ontstaan
zondagsschool, club, VBW, creche, mentoren catechisatie, bestuur Springplank
4. mensen in functies waarin men herhaaldelijk als enige volwassene samen is met minderjarigen of kwetsbare mensen
5. vertrouwenspersonen
niet van toepassing voor ons ivm externe vertrouwenspersonen via classis
6. mensen in overige functies waarbij de genoemde verklaring door de kerkenraad als zinvol preventief middel wordt geacht.
penningmeester, ledenadministratie, financiele administratie, contactpersoon Veilige Kerk.
Ik ben minderjarig, moet ik dan een VOG?
Soms. Dat hangt er onder andere vanaf of je je taak zelfstandig doet of samen met een volwassene.
Vanaf een jaar of vijftien (soms iets eerder, soms iets later) kan het voorkomen dat je zelfstandig verantwoordelijkheid draagt. Dan kan het nodig zijn om een VOG aan te vragen. Als je jonger bent dan twaalf hoef je nooit een VOG.
Verder nog wat feitjes:
Een VOG geeft aan of je wel of geen strafblad hebt. Een strafblad krijg je pas als je ouder bent dan twaalf jaar en een misdrijf of ernstige overtreding begaat. Als je jonger bent dan twaalf heeft een VOG dus weinig zin.
Lichte overtredingen zoals fietsen door rood licht en HALT-straffen staan niet op je strafblad (je krijgt dan dus gewoon een VOG)
Meer over de VOG voor jongeren, plus een VOG-check, vind je op watdevog.nl.
Ik krijg een nieuwe functie, moet ik dan opnieuw een VOG inleveren?
Vaak wel. Bij een VOG wordt gericht gescreend. Bij een penningmeester kijkt de overheid dus naar andere dingen dan bij een vrijwilliger in het jeugdwerk.
Hoe lang is een VOG geldig?
In de Hervormde Gemeente Vinkeveen hebben we afgesproken dat een VOG vier jaar geldig is. Dat is net zolang als de ambtstermijn van een ouderling of diaken.
Als je een andere taak gaat vervullen, moet je soms opnieuw een VOG inleveren.
Wat kost een VOG?
Voor de meeste vrijwillige functies is een VOG gratis. Criterium is dat er een afhankelijkheidsrelatie is en dat je in je functie te maken hebt met kwetsbare mensen (bijvoorbeeld minderjarigen, ouderen of mensen met een beperking).
Bij functies die niet aan dit criterium voldoen en bij professionele functies kost een VOG wel geld. Op de website van Dienst Justis vind je de actuele kosten. Deze kosten kun je declareren.
Hoe gaat het aanvragen van een VOG?
Als je een nieuwe functie gaat doen, voer je natuurlijk eerst een kennismakingsgesprek. Daarin bespreek je de wederzijdse verwachtingen en komen ook de gedragscode en de VOG aan bod.
Als je daar toestemming voor geeft, zal er een VOG aangevraagd worden.
Zodra alles gereed is, ontvang je een mail van dienst Justis (dat is de screeningsautoriteit). Met behulp van je DigiD kun je nu zelf de aanvraag indienen. Als het goed is ontvang je de VOG nu binnen 4 weken op je mat.
De originele VOG dien je te tonen aan: de coordinatoren Veilige Kerk. WIe dat zijn vindt je hier.
Mijn VOG is binnen. Wat nu?
De coordinatoren Veilige Kerk zullen je VOG digitaal archiveren en de commissie / vereniging krijgt bericht dat alles in orde is.
Ik ben een keer (vals) beschuldigd, krijg ik nu nog een VOG?
Als je een VOG aanvraagt, kijkt de overheid alleen naar je strafrechtelijk verleden. Als je geen strafblad hebt, krijg je altijd een VOG.
Heb je wel een strafblad, dan kijkt de overheid onder andere of de overtredingen relevant zijn voor jouw functie. Ook houdt ze rekening met de zogenaamde “terugkijktermijn”. Meer hierover vind je op de website van dienst Justis.
Als je geen VOG krijgt, krijg je daar zelf bericht over. De kerk hoort dan dus niets. Als je dat wilt, kun je
tegen deze beslissing in beroep gaan. Daarbij kun je je eventueel laten bijstaan door een advocaat.
HELP! Ik heb geen DigiD, of geen e-mail, of geen internet, of...
Je DigiD zijn de inloggegevens waarmee je kunt inloggen bij diverse websites van de Nederlandse overheid. Heb je geen DigiD of ben je je DigiD kwijt, kijk dan op www.digid.nl.
Als je geen e-mail of internet hebt, kunnen de coordinatoren Veilige Kerk je verder helpen.
Eventueel kun je de VOG ook zonder DigiD aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden en je zult zelf naar het gemeentehuis moeten.
Wie zijn de vertrouwenspersonen?
Onze vertrouwenspersonen zijn hier te vinden.
Waarvoor kan ik een vertrouwenspersoon mailen of bellen?
Je kunt contact opnemen met een vertrouwenspersoon als je ongepast, grensoverschrijdend gedrag hebt meegemaakt of gezien. Maar ook als je iets hebt gedaan dat ongepast is en daarover wilt praten.
Wat is ongewenst gedrag?
Ongewenst gedrag is gedrag waardoor mensen zich ongemakkelijk voelen. Als je dat voor het eerst meemaakt, denk je misschien dat het per ongeluk of onhandig is. Vaak kun je het wel ter sprake brengen. Als het vaker voorkomt, het er langzaam in sluipt of opzettelijk gebeurt, kan dat heel vervelend zijn. Ongewenst gedrag is bijvoorbeeld gedrag waarbij iemand jouw lichamelijke grenzen overschrijdt. Maar ook intimidatie, pesten, diefstal of financiële misstanden horen bij ongepast gedrag.
Als Hervormde Gemeente Vinkeveen willen we ons gedrag laten passen bij de boodschap van de Bijbel. Gedrag dat hierbij past, willen we bevorderen. Gedrag dat hiermee strijdig is en grenzen overschrijdt, willen we bestrijden. Daarom hebben we gedragscode (LINK) opgesteld.
Ik wil een klacht indienen, hoe gaat dat?
Als je een klacht wilt indienen, neem je eerst contact op met één van de vertrouwenspersonen. Hij of zij legt je uit hoe de procedure verloopt. Daarna beslis je zelf wat je daarna wilt doen. Een klachtenprocedure kan ingrijpend zijn, ook voor jou. Daarom ondersteunt de vertrouwenspersoon je tijdens het proces.
Een eerste gesprek met een vertrouwenspersoon vindt anoniem plaats. Maar ook als je identiteit bekend is, is de vertrouwenspersoon aan geheimhouding gebonden.
Een klachtenprocedure in de kerk verloopt vertrouwelijk: alleen degenen die bij de behandeling betrokken zijn, weten wie je bent. Dit is een groot verschil met een juridische procedure die meestal van begin tot eind in de openbaarheid verloopt.
Als je besluit om je klacht ook aan de rechter voor te leggen, wordt de klachtenprocedure van de kerk opgeschort totdat de rechter uitspraak heeft gedaan.
Ik wil geen klacht indienen, maar wel iets melden. Kan dat?
Ja, dat kan.
Als je een melding wilt doen, neem je contact op met één van de vertrouwenspersonen. Bij een melding wordt de situatie die je hebt gezien of meegemaakt geregistreerd, dat kan anoniem. Er volgt dan (afhankelijk van de ernst van wat je hebt gezien) meestal geen klachtenprocedure.
Wel kun je met de vertrouwenspersoon afspreken om een aantal vervolggesprekken te voeren.
Ik heb iets gezien of meegemaakt, maar weet niet precies wat ik ermee moet...
Als je iets hebt gezien of meegemaakt dat volgens jou ongepast is, kun je contact opnemen met de vertrouwenspersonen. Dit kan anoniem en/of vertrouwelijk. De vertrouwenspersoon luistert naar je verhaal en helpt je te bepalen wat je er het beste mee kunt doen.
In gesprek met de vertrouwenspersoon kun je bijvoorbeeld besluiten om alleen een melding te doen of een klacht in te dienen. Ook kun je besluiten om met iemand in gesprek te gaan. De vertrouwenspersoon kan je daarbij ondersteunen en adviseren.
Kan iemand mij helpen als bemiddelaar?
Ja, dat kan. Als je met iemand in gesprek wilt gaan over iets wat je hebt gezien of meegemaakt, kan de vertrouwenspersoon je helpen als bemiddelaar. Ook kan de vertrouwenspersoon je adviseren over hoe je zo’n gesprek het beste kunt aanpakken.
Ik ben zelf misschien wel schuldig aan grensoverschrijdend gedrag. Kan iemand mij helpen?
Onze vertrouwenspersonen zijn er in die situatie ook voor jou. Ze helpen je te bedenken hoe je het beste met de situatie kunt omgaan. De vertrouwenspersonen kunnen je bijvoorbeeld in contact brengen met een gespecialiseerde hulpverlener. Ook kunnen ze optreden als bemiddelaar in een gesprek tussen jou en het slachtoffer.
De vertrouwenspersoon staat je gedurende het hele proces bij. Als het slachtoffer ook contact zoekt met de vertrouwenspersonen, wordt hij/zij doorverwezen naar een andere vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersonen hebben onderling geen contact over de inhoud van jullie zaak, tenzij beide partijen dat zelf willen.